Mountain Fog

Mindfulness

Mindfulness betekent letterlijk: bewust aandacht geven aan wat er hier en nu aanwezig is, zonder daarover een oordeel te vellen.

Mindfulness is geen hype of soort van nieuw wondermiddel maar wordt al ruim 2500 jaar beoefend door volgelingen van het boeddhisme. Het heeft niets met geloof of spiritualiteit te maken maar het is integendeel heel down to earth.

Mindfulness is een vaardigheid of een praktijk. Mediteren hoeft je niet persé te ‘liggen’ om er positief effect van te verwachten. Een open en kritische geest, gecombineerd met wat doorzettingsvermogen, zijn vaak al voldoende om minder last van stress te ervaren. Eénmaal dit punt bereikt, kan mindfulness een soort van levensstijl worden.

Stress toont zich in veel vormen, en kan zowel fysiek als mentaal zijn of een combinatie van beide.

Hiervoor werd na veel wetenschappelijk onderzoek een 8-weken programma opgesteld. Dit programma is een combinatie van de MBSR en de MBCT.

Het belang van Bewust aandacht geven.

Al heel gauw in ons leven leren we dat we beloond worden wanneer we goed presteren. Van onze eerste zelfstandige stapjes tot de beste worden in de turnles. Van het doorworstelen van onze studie tot het bemachtigen van een benijdenswaardige functie binnen een bedrijf. Het behalen van een doel voelt zalig aan, maar algauw komt de drang om een nieuw doel te bereiken. Helemaal niets mis mee maar het toewerken naar een bepaald doel maakt dat we een groot deel van onze dag onbewust, oppervlakkig en gejaagd  aan ons laten voorbijgaan. Het streven naar steeds beter, sneller, mooier, rijker,…, maakt ons gevoelig voor burn-out, depressie, faalangst,…

Wanneer we met mindfulness oefenen om gedurende de dag een aantal keer een bewuste stop te geven aan onze haast, hier en nu aanwezig zijn. Onze prestatiemaatschappij maakt dat we veelal in ons hoofd leven. Plannen maken voor de nabije of verre toekomst. Het verleden herkauwen zodat we dezelfde fout niet meer maken. Hierdoor verliezen we veel van de schoonheid van het moment zelf. Onze zintuigen kunnen

Zonder oordeel. We zijn zo gewend om alles in een hokje te duwen. Als het niet goed is, dan is het slecht. Als het niet warm is, dan is het koud. Als we niet gelukkig zijn, dan zijn we ongelukkig. Maar alles toont zich in ongelofelijk veel variatie, die wij direct in de kiem smoren door ons oordeel. Zo vernauwen we onbedoeld enorm onze wereld .

De mindfulnesstraining zoals die aangeboden wordt is een wetenschappelijk onderbouwde training die deze Oosterse techniek combineert met Westerse psychologie. (Lees meer over wetenschappelijke training, mbct mbsr)

 

De mindfulness MBCT  8-weken training is een wetenschappelijk onderbouwd programma, gebaseerd op zowel het werk van Jon Kabat-Zinn (Mindfulness-Based Stress Reduction ofwel MBSR)  als van Segal, Williams en Teasdale (Mindfulness-Based Cognitive Therapy ofwel MBCT).

Wetenschappelijk onderzoek geeft aan dat dit programma significante ondersteuning kan bieden bij chronische pijn en  vermoeidheid, depressie, burn-out, stress- en angstklachten, slapeloosheid,…

 

Mindfulness is een manier van aandacht geven aan het huidige moment, zonder er meteen een oordeel aan vast te hangen. Deze manier van aandacht geven leert ons weer te genieten van de kleine rijkdommen in het leven. Het leert ons tevens beter om te gaan met stress  en de uitdagingen in het leven doordat we bewuster zijn van onze gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties.

 

Eerst oefenen we op een zachte manier ons concentratievermogen. Zo kiezen we geleidelijk aan zelf waar onze aandacht naartoe gaat. Onze geest is namelijk gewend om constant af te dwalen en van alles te ‘denken’. Ondanks het feit dat dit grotendeels onbewust gebeurt, kost het tonnen energie.

 

Eens we onze aandacht beter kunnen sturen komt er ruimte vrij om oude patronen zoals piekeren, zelfkritiek, angst en stressoren te herkennen. Dit schept de mogelijkheid om daar niet langer in mee te gaan en stressopbouw te vermijden.

 

In elke sessie gaan we vooral oefenen maar ook de achterliggende theorie komt aan bod. Daarnaast is er voldoende ruimte om persoonlijke oefenervaringen van deelnemers te bespreken. Daarom wordt er gesteund op vertrouwelijkheid en veiligheid tijdens de groepssessies. Niemand is verplicht te delen, mindfulness is vooral ont-moeten.

 

Na elke sessie wordt er gevraagd om thuis te oefenen, mindfulness is immers een vaardigheid die getraind moet worden.

Boeddha beeld

Tel. 0478 33 10 37

Oostvleterenstraat 34

8640 Woesten België

© 2023 by Alison Knight. Proudly created with Wix.com